استثمار ایدئولوژیک ایران از حج

ساخت وبلاگ

مهدی خلاجی ، متکلمان شیعه آموزش دیده قوم ، همکار خانواده لیتسکی در انستیتوی واشنگتن است.

دستگاه عظیم و کنترل نشده ای که رهبر عالی برای نظارت بر فعالیت های شیعه در طول حج ایجاد کرده است ، ابزاری اساسی در تلاش های تهران برای صادرات انقلاب اسلامی و انتشار احساسات ضد غربی است.

برای دومین بار از انقلاب 1979 ، ایرانیان قادر به حضور در حج ، زیارت سالانه مکه نخواهند بود که انتظار می رود همه مسلمانان حداقل یک بار در زندگی خود انجام دهند. سال گذشته حج برای صدها نفر از زائران ایرانی به فاجعه پایان یافت و از آن زمان به بعد افزایش تحولات در چندین جبهه ، روابط با عربستان سعودی را بدتر کرده است تا جایی که ایران شهروندان خود را از مشارکت منع کرد.

این تصمیم برای رژیم ایران موضوع کوچکی نیست. علاوه بر پیامدهای قابل توجه داخلی ، جمهوری اسلامی تنها کشوری است که آشکارا از زیارت به عنوان ابزاری سیاسی برای گسترش ایدئولوژی انقلابی خود در خارج از کشور استفاده می کند. رهبران مذهبی ایران بر این باورند که هر حج باید به عنوان "تظاهرات تکذیب" تلقی شود - یعنی فرصتی برای ابراز نفرت و جداسازی از "کافران" و "مشرکان" - و آنها مرتباً از همه مسلمانان می خواهند تا با آن رفتار کنندچنین. ایران همچنین از شبکه های مذهبی شیعه مرتبط با حج برای پیشبرد دستور کار سیاسی خود استفاده می کند."مأموریت های حج" (Bethehs) که در ایران ، مکه و مدینه فعالیت می کنند ، وسیله ای پیچیده و مؤثر برای ترویج نسخه اسلام گرایی تهران و تقویت وضعیت اجتماعی و مالی آن در جهان اسلام فراهم می کند.

رویکرد منحصر به فرد ایران به مدیریت حج

به طور کلی ، هر کشور با اکثریت مسلمان دارای یک بته در مکه (و در برخی موارد مدینه نیز) برای ارائه خدمات به شهروندان خود که در حج ، از جمله حمل و نقل ، مراقبت های پزشکی و راهنمایی در مورد نحوه انجام مراسم های مختلف زیارتی ارائه می دهند ، ارائه می دهد. امسال سی و پنج کشور در عربستان سعودی بته دارند.

در بیشتر موارد ، بته ها به عنوان نهادهای دولتی فعالیت می کنند ، تحت نظارت وزارتخانه ها یا سایر نهادهای ملی که همه موضوعات مربوط به حج را مدیریت می کنند. این مورد برای ایران نیز قبل از انقلاب بود. تحت دولت سکولار محمد رضا شاه پهلوی ، بوروکراسی حج توسط شعب مختلفی از جمله وزارت کشور و دفتر نخست وزیر اداره می شد.

با این حال ، پس از انقلاب ، امور حج به طور فزاینده ای تحت تأثیر مقامات ارشد مذهبی رژیم قرار گرفت و با کاهش نظارت دولت. در سال 1984 ، سازمان حج ، موقوفات و امور خیریه ایجاد شد و در حالی که به طور رسمی بخشی از وزارت فرهنگ و هدایت اسلامی بود ، بیشتر فعالیت های آن مستقیماً توسط رهبر عالی روه الله خمینی تحت نظارت قرار گرفت و از مداخلات قانونگذاری یا ریاست جمهوری محافظت می شد. در آن زمان ، این سازمان هر سال حدود 150،000 زائر را به عربستان سعودی برای حج می فرستاد.

در سال 1991 ، رهبر عالی علی خمنه ، وزیر اطلاعات سابق محمد محمد ریهههری را به عنوان "نماینده خود در امور حج و زیارت" معرفی کرد و وی را مسئول سازمان جدید حج و زیارت کرد. این نهاد مستقل پس از آن جدا از دفتر مسئول موقوفات و خیریه بود - از نظر فنی تحت عنوان وزارت فرهنگ و هدایت اسلامی باقی مانده است ، اما قانون ایران بیان می کند که "همه مسائل فرهنگی ، سیاسی و دسترسی حج" تحت انحصاری هستنداقتدار نماینده رهبر عالی (پستی که هم اکنون توسط علی قازی عسکار برگزار شده است ، که در سال 2009 منصوب شده است).

در یک فصل عادی حج ، زائران ایرانی به صدها "کاروان" تقسیم می شوند که هر کدام حدود 100 نفر را تشکیل می دهند. رهبران کاروان توسط سازمان برای حج و زیارت منصوب شده اند و مسئولیت همان نوع خدمات لجستیکی ارائه شده توسط دفاتر بته سایر کشورها را بر عهده دارند. با این حال ، هر کاروان نیز از نظر مذهبی توسط دو روحانی رهبری می شود که به سؤالات پاسخ می دهند و آیین ها را در طول حج مدیریت می کنند. این روحانیون پس از بررسی دقیق ایدئولوژیک ، مستقیماً توسط دفتر نماینده رهبر عالی (OSLR) منصوب می شوند و پس از انتخاب ، آنها تحت آموزش گسترده ایدئولوژیک قرار می گیرند. در سال 2010 ، محمد محمد محمد گلپایگان ، رئیس OSLR ، نامه ای را نوشت که مسئولیت های مختلف این نماینده را توصیف می کند ، مانند تولید مواد فرهنگی برای زائران ، برقراری روابط با مقامات خارجی و شهروندان و "انجام سایر وظایف تعیین شده توسط رهبر عالی".

در واقع ، OSLR یک بوروکراسی عظیم است که هدف از آن ترویج ایدئولوژی مذهبی ایران به دور و گسترده است ، نه به سادگی نظارت بر آیین های حج. مقر آن در تهران ، در هر سرمایه استانی شاخه هایی دارد که مدیران آن مستقیماً توسط نماینده رهبر عالی منصوب می شوند. بسیاری از روحانیگانی که در OSLR کار می کنند نیز به وزارت اطلاعات ، قوه قضاییه یا سپاه گارد انقلابی اسلامی وابسته هستند.

طی یک دهه گذشته ، OSLR به روحانیون اختصاص داده است تا گزارش های سالانه درباره فعالیت های بته را در طول حج بنویسند. اگرچه بدیهی است که این گزارش ها در مراحل مختلف ویرایش می شوند تا اطلاعات حساس را مخفی نگه دارند ، اما هنوز هم ابعاد ایدئولوژیک شبکه بته ایران را نشان می دهند.

به عنوان مثال ، گزارش سال 2014 ، تألیف رضا مختاری ، جزئیات مفیدی در مورد فعالیت های OSLR در طی یک سال ارائه می دهد که در آن نزدیک به 100000 ایرانی در حج حضور داشتند. این بیان می کند که "تظاهرات تکذیب" با موفقیت صورت گرفت. که حدود 32000 نسخه از پیام رهبر عالی ، که به نه زبان ترجمه شده است ، توزیع شد. نمایندگان بته با شخصیت های سیاسی خارجی مانند مقام ارشد حزب الله ، نعیم Qassem ، جلسات مختلفی برگزار کردند. و آن روحانیون ایرانی که زبانهای خارجی را می شناسند ، توانستند به بسیاری از مشروطیت زائران غیر ایرانی ، از جمله از جنوب شرقی آسیا بپردازند. همچنین مشخص می کند که 4600 نفر برای کار در "شبکه Resalat" و صدها نفر دیگر در "شبکه Velayat" ، در بین سایر گروه ها قرار گرفتند. در کل ، مبلغان تحت حمایت ایرانی حدود 7،700 جلسه و مکالمه مؤثر داشتند که برخی از آنها منجر به تبدیل سنی ها به شیعه شد. براساس این گزارش ، "این نشان می دهد که زمینه حاصلخیز عربستان سعودی برای افزایش و غنی سازی فعالیت هایی که باعث ترویج شیعه می شود."در واقع ، جلسات منظم با رهبران جامعه شیعه ، از جمله شیعیان سعودی ، از جمله اهداف اصلی بته است.

مأموریت های مارجا حج

با توجه به ویژگی های متمایز اقتدار شیعه ، مارجاس برجسته (یعنی روحانیون ارشد شیعه با رتبه گراند آیت الله) نیز خاکستر دائمی یا دوره ای خود را در مکه و مدینه ایجاد کرده اند. طبق گزارش Mokhtari در سال 2014 ، تعداد روحانیون در هر مأموریت مارجا (به استثنای کارکنان لجستیکی) به شرح زیر شکسته شد: محمد تاجات (6) ، جاواد تبریز (16) ، سید کاظم (8) ، محمد گفت هاکیم (9) ، Ezzedin Zanjani (4) ، Ali Al Sistan (28) ، Mahmoud Hashemi Shahroudi (15) ، Musa Shobeiri Zanjani (10) ، عربستان سعودی (12) ، Youssef Saani (7) ، Javad Lankaani (16) ، Muhhammad Ishama d-Fayadh (4) ، Nasser Makarem Shirazi (13) ، عبدالکریم موسوی آردبیلی (10) ، حسین نوری هامدانی (10) و حسین وهید خوراسانی (9).

رهبر عالی خامنی نیز یک مارجا است ، و بته مذهبی وی - که از نظر فنی از OSLR جداست - شامل 11 کلرپ برتر است. به گفته مقامات ایان ، بیتهای دیگر مارجا باید حتی اگر آنها یایان نباشند ، با خامنه ای هماهنگ شوند و آنها بدون تأیید نمایندگان وی نمی توانند هیچ گونه کلر را ارسال کنند.

نتیجه

با این وجود ، بسیاری از دفاتر مذهبی شیعه که در عربستان سعودی در طول حج فعالیت می کنند ، به طور رسمی نهادهای مستقلی هستند ، آنها در عمل توسط رژیم روحانی ایران کنترل می شوند و فعالیت های آنها به طور جدی بر روابط سعودی و ایرانی تأثیر می گذارد و تنش های شیت-سانی را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این ، میلیون ها دلار پول نقد از طریق این حقایق به گروه های مختلف مسلمان و گروه های مسلمان مسلمان منتقل می شوند ، از طریق شبکه ها و مکانیزم های مبهم ، به شکلی غیرقانونی محدود می شوند. این امر به ایران فرصتی عالی می دهد تا نه تنها گروه های جامعه خود را تسهیل کند ، بلکه به آنها کمک می کند بدون اینکه از طریق سیستم های بین المللی بانکی یا در غیر این صورت توجه دولت های خارجی به آنها کمک های مالی شود. به طور خلاصه ، درخواست گسترده حج در خانه و مکه و مدینه یک مکان غیرقابل جبران را فراهم می کند تا بتواند سن صادر کردن انقلاب اسلامی را برطرف کند ، و شیطیسم ایران را به خود جلب کند و احساسات ضد غربی را متلاطم کند.

مهدی خالاجی ، یک تلوگیان شیعه آموزش دیده Qom ، همکار خانواده لیتسکی در انستیتوی واشنگتن است.

فارکس وکسب درامد...
ما را در سایت فارکس وکسب درامد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آرش اصل زاد بازدید : 43 تاريخ : جمعه 11 فروردين 1402 ساعت: 20:47